Social selling – så kommer du igång!

De flesta har säkert hört uttrycket social selling och funderat över om det bara är ännu ett i raden av engelska uttryck man lugnt kan ignorera, eller om det möjligen är värt att lära sig mer om. Vi tycker så klart det senare (eftersom social selling går hand i hand med branding som vi arbetar med dagligen). Social selling är ett utmärkt sätt att dra nytta av sitt (förhoppningsvis) goda rykte på nätet.

Social selling är inget nytt – att vi människor helst samarbetar med eller köper något av en person eller ett företag som vi redan har en relation till är ett välkänt faktum. Social selling handlar helt enkelt om att dra nytta av nätets potential som relationsskapare på ett strategiskt sätt. Det handlar om att sälja med hjälp av sociala medier, inte bara nya möjligheter att skicka ut envägskommunikation.

Social selling är konsten att använda sociala nätverk till att hitta, få kontakt med, förstå och vårda potentiella kunder. Det handlar om att utveckla meningsfulla relationer med potentiella kunder för att förstå deras behov och för att vara top of mind när kunden sedan behöver det du erbjuder. Du har då redan skapat det förtroende som behövs för att det ska vara ett litet steg för kunden att kontakta dig. Så här har duktiga säljare alltid arbetat – fördelen med dagens helt igenom digitala samhälle är förstås att det är enklare nu.

Social selling är inte att bombardera främlingar med oönskade privata meddelanden i sociala medier som bara syftar till att sälja produkter eller tjänster. (Det kallas fortfarande spam.) Tricket är snarare att lyssna – att ta reda på vilka utmaningar dina kunder står inför – och att erbjuda lösningar på deras problem.

 

Hur gör man då? 

  1. Bygg ett starkt varumärke

Både du själv och ditt företag behöver ha ett starkt varumärke – det är grunden i social selling. LinkedIn är ett utmärkt sätt att profilera sig som expert inom sitt område och dela med sig av sin kunskap. Din Linkedin-profil ska skapa förtroende och den ska ge dina potentiella kunder en känsla för vem du är, vad du kan och hur du kan hjälpa dem. Samma sak gäller självklart även för företag, alla företagets digitala kanaler ska vara transparenta och förtroendeingivande. Och självklart helt uppdaterade.

  1. Var närvarande

Se till att vara närvarande i dina sociala kanaler, starta diskussioner, svara på frågor, ta reda på vilka utmaningar folk har. Var dig själv och skapa relationer, det är det som är vitsen med det hela. Och för att göra det gäller det att vara närvarande.

  1. Var uppmärksam på dina kunders behov

Ta reda på vilka som är dina potentiella kunder och var uppmärksam på vad de behöver. Gå med i relevanta grupper och håll koll på vad som diskuteras.

  1.  Bidra med något av värde

Content, content, content – alla pratar om content – men det är i mångt och mycket grunden i den sociala samvaron på nätet. Du måste bidra med något för att få vara med, punkt slut. Det är ingen bra idé att vara för ”säljig”, de flesta gillar inte det. Och det är inte det som är poängen heller – poängen är att bygga förtroende. Och det gör du genom att visa för potentiella kunder att du vet vad du pratar om och att du vet vilka deras utmaningar är. Dela med dig av nyheter, insikter, analyser eller smarta lösningar som kan vara till nytta för potentiella kunder.  Alltså – content!

  1. Bygg meningsfulla relationer

Bygg relationer och håll kontakt med ditt nätverk. Dela med dig av sådant du tror kan intressera och kommentera andras inlägg. Kolla vilka gemensamma kontakter du har med potentiella kunder och se till att bli presenterad. Eller ta kontakt ändå, med ett trevligt, personligt meddelande. Ta reda på om det finns gemensamma beröringspunkter.

 

Läs mer om social selling här!

Säljpodden har ett jättebra avsnitt om social selling här!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *