Vanliga missuppfattningar om personal branding

I förra veckan skrev vi om PR- och kommunikationstrender inför nästa år och nämnde då personal branding som en av dem. Vi skrev att företagen på allvar börjar inse värdet av att profilera fler av sina medarbetare, både för att på så sätt stärka företagets varumärke, men också för att företaget inte ska vara så sårbart om nyckelpersoner försvinner. Det är alltså en win-win-situation för både medarbetare och företag.

Vi tycker självklart att personal branding är jätteviktigt eftersom vi så att säga är part i målet (och dessutom, som en bonus, är det oerhört utvecklande även på det personliga planet). Men trots att intresset för ämnet är stort finns det alltid vissa missuppfattningar som dyker upp. Därför tänkte vi passa på att slå hål på några av de vanligaste!

Personal branding handlar om att bli känd

Detta stämmer inte alls, att skapa ett starkt personligt varumärke handlar inte om att bli känd, det handlar snarare om att bli selektivt känd. Om du till exempel vill stärka din position i en viss bransch eller inom ett visst område så gäller det att förstå människorna i den branschen och sedan jobba på att påverka dem. Du kan vara fullständigt okänd i resten av världen men ändå ha ett starkt varumärke. Det handlar helt om vem du är, vad du vill uppnå och vilka som är dina intressenter.

Det är bara jag som bestämmer hur mitt varumärke ser ut

Det hade ju varit skönt om det var så enkelt, men det stämmer tyvärr inte heller. Det spelar ingen roll hur många gånger du berättar för alla på kontoret att du är strategisk, om ingen annan ser din strategiska förmåga så betyder det att just att vara strategisk inte ligger i ditt varumärke. Det är var andra säger om dig – ditt rykte – som är ditt varumärke. Därför är det självklart oerhört viktigt att din egen uppfattning om dig själv stämmer överens med andras. Se till att få löpande feedback utifrån!

Att bygga mitt personliga varumärke gör mig illojal mot mitt företag

Detta stämmer inte heller, det är snarare precis tvärt om – ditt företag tjänar på att du bygger ditt varumärke. Idag, tack vare sociala medier, är alla anställda kommunikationskanaler för sitt företag, oavsett om företagen vill det eller inte. Ditt företag tjänar därför på att du bygger ditt varumärke – har du ett starkt varumärke skapar du ett extra värde för företaget, din status och ditt kontaktnät är oerhört värdefullt.

När det gäller personlig branding inom företaget är det inte heller en A eller B-situation. Det är snarare A + B. De mest framgångsrika företagen hjälper sina medarbetare att hitta och bygga sina personliga varumärken så att de sedan kan använda dem för att hjälpa företagen att nå sina mål.

Personal branding är bara viktigt för experter och ledare

Alla måste finnas på nätet idag och det innebär att personal branding blir allt viktigare för alla, oavsett position. Idag är det större chans att potentiella kunder, kollegor eller samarbetspartners får sitt första intryck av dig genom din profil på nätet än genom att ni ses IRL. Det spelar ingen roll vem du är, vilken titel du har eller vilka dina karriärmål är, du måste ha ett digitalt varumärke som visar vem du är i dagens arbetsliv – och den bilden måste stämma överens med den uppfattning andra får när de träffar dig personligen. Ditt varumärke har till stor del flyttats online. Har du inte redan en genomtänkt strategi för ditt digitala varumärke så är det hög tid att skaffa det.

Personal branding handlar mest om tomt skryt

Vissa tror att personal branding handlar om att tala om för folk hur bra man är. Och visst, det finns en liten del som handlar om att promota sig själv, men den viktigaste delen av personal branding är att du ska visa vem du är, inte att berätta det. Show – don´t tell helt enkelt.

Volvo har till exempel inte bara pratat om att de bygger säkra bilar, de visar det genom att satsa allt på att leverera säkra bilar och på så sätt leva upp till sitt varumärkeslöfte. Det samma gäller för ditt varumärke. Ta reda på vad som är ditt varumärkeslöfte och se till att integrera det i allt du gör. Om du inte kan leverera har du inget varumärke. Du kan inte heller klistra på dig egenskaper eller åsikter som du inte har, starka varumärken är alltid autentiska.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *