Få roligare på jobbet!

Vi pratar mer och mer om arbetsglädje idag, att ha ett roligt och utvecklande jobb ligger högt på de flestas agenda. Ute på företagen börjar man förstå att det är medarbetarnas upplevelse av arbetsplatsen som ligger till grund för hur man trivs och presterar, och i förlängningen hur bra det går för företaget. Ledarskap och företagskultur är frågor som är viktigare än någonsin. Men det handlar också att som medarbetare ta ansvar för sin egen situation. I den bästa av världar ska förstås chefen uppmärksamma varje medarbetare och stötta dem i deras utveckling. Men verkligheten ser ofta annorlunda ut och då gäller det att ta tag i saken själv.

Se till att ta eget ansvar för din egen professionella utveckling, och få roligare på jobbet på köpet. Här kommer några tips:

Lyft fram din signaturstyrkor

Alla har vi något som vi är väldigt bra på och som vi vill att andra ska komma ihåg oss för. Man brukar kalla det för signaturstyrkor. Så här ser ekvationen ut för riktiga styrkor: talang + kunskap + förmåga + lust = styrka. När du har identifierat dina främsta styrkor, fundera ut hur du kan använda dem mer för att bidra till företagets framgång.

Sprid positiv energi omkring dig

Det betyder självklart inte att du måste vara sådär hejdlöst positiv hela tiden. Det handlar snarare om att se till att du inte är en person som sprider negativ energi omkring sig. En sådan som gnäller, osar sitt missnöje till allt och alla, och pratar skit om andra så fort någon vänder ryggen till. Ibland är det bra att fråga sig: vad gör jag för att bidra till ett gott arbetsklimat, för att vara en trevlig arbetskamrat och medarbetare?

Var proaktiv

Chefen är ingen tankeläsare. Om du vill något – tala om det. Sitt inte och vänta på att bli tillfrågad. Dyker det upp ett nytt projekt som verkar intressant? Anmäl ditt intresse för att vara med. Om det inte är några kul projekt på gång kan du vara proaktiv och tala om vad du skulle vara intresserad av i framtiden. Upprepa och påminn med jämna mellanrum så att chefen inte glömmer bort.

Kom med förslag

Ett annat sätt att visa engagemang är att komma med förslag på förändringar som kan göra verksamheten bättre, eller på projekt du tycker att ni borde genomföra. Var inte rädd för att få nej, huvudsaken är att du kommer med idéer. Sedan är det upp till chefen att avgöra vad som är möjligt eller inte. Men bli inte sur om du inte får gehör, i alla fall inte öppet.

Ge beröm

Att ta åt sig äran för andras arbete är en dålig taktik för att få uppmärksamhet. Gör tvärt om istället. Var generös med beröm. Människor gillar personer som är generösa, och ser till att andras arbete uppmärksammas. Se till att vara den personen. Du både mår bättre och får andra att må bättre. Visst är det är trist när man inte får det erkännande man förtjänar? Men sura inte för det, då är det bättre att berätta något positivt från projektet som får alla att inse att du också var med, till exempel ”Jag tycker också att det har varit kul, vi har haft ett så bra samarbete”.

Känner du ingen arbetsglädje alls i ditt arbete kan det vara läge att fundera på om du är på rätt plats. Det har vi skrivit om här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *