Starkast värderingar vinner!

Vi har tidigare skrivit om vikten av att stå för något och nu har ett av våra favoritföretag, Ben & Jerry’s, tagit ställning i en känslig politisk fråga och lever verkligen som de lär. Vi gillar dem för att glassen är supergod så klart, men ännu mer för att de har tydliga värderingar och verkligen visar att de vågar stå för något. (Vi har skrivit om dem tidigare här.)

Nu har de tagit ställning igen, för flyktingar. De har gått ut med att de stöder beslutet att låta 9000 ensamkommande flyktingar stanna i Sverige och de uppmanar också Europaparlamentet att hjälpa kvotflyktingar till en säker vidarebosättning och att ge dem en chans att bygga upp ett nytt liv i Europa. Kopplingen mellan glass och kvotflyktingar inom EU är kanske inte helt solklar, men de förklarar exakt hur de arbetar och vad de står för på sin hemsida och då hänger det ihop.

Vi menar förstås att detta är bra, företag måste våga ta ställning och ett företags värderingar är i grund och botten dess varumärke. Företag måste vara tydliga för att man som medarbetare, kund eller samarbetspartner ska kunna köpa in, en modern företagskultur präglas av en gemensam filosofi som varje anställd ställer sig bakom och gärna lever efter. Resultatet är engagerade och lojala medarbetare som får saker gjorda, som skapar nya idéer, som hittar nya sätt att arbeta på och som sprider fantastiska historier om företaget de arbetar på. En sådan kultur är en gynnsam grogrund för hängivna fans – de anställda vill vara kvar eftersom de älskar kulturen, och kunderna kommer eftersom de också gillar det de ser och upplever i kontakten med varumärket.

Kulturen och värderingarna är varumärket, i upplevelsens tidevarv är det bara så. Allt annat kan kopieras.

Den här utvecklingen är tydlig, vi blir allt fler som vill något mer med vårt yrkesliv än att bara ha en sysselsättning eller att få en lön. Vi förväntar oss att utvecklas, att göra något meningsfullt. Och eftersom meningsfullhet är högst personligt, kommer vi att alltmer söka oss till de sammanhang som vi själva känner mest för. Likasinnade dras till varandra. En viss typ av företagskultur lockar till sig en viss typ av människor. Om inte företagets och individens värderingar matchar varandra kommer inte medarbetaren att stanna särskilt länge, oavsett position eller lön.

Men det är förstås inte alla som gillar Ben & Jerry’s ställningstagande. Det har blivit debatt i sociala medier och vissa har gått ut med att de nu bojkottar varumärket, bland annat Paula Bieler från SD. Det är ju en extremt känslig fråga och det kan tyckas onödigt att som glassförsäljare ge sig in i den här typen av politiska frågor. Men det är det som är hela poängen menar vi, som varumärke måste du våga hålla fast vid dina värderingar, även när det blir obekvämt. Poängen med att vara tydlig och lätt att ta ställning till är inte att vara till för alla, utan att hitta rätt – rätt medarbetare, rätt kunder och rätt samarbetspartners. Och då är tydliga värderingar vägen att gå.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *