Fem tips till småföretagare

I går höll vi vår kurs Personal Branding för småföretagare för ett gäng peppade blivande småföretagare och vi slogs, som alltid när vi håller den här kursen, av hur himla roligt det är! Det är så kul och inspirerande att träffa dessa smarta, drivna människor som alla har en idé om vad de vill göra och verkligen satsar på det. Att starta eget är en dröm för många och bland det roligaste man kan göra – men det är förstås också tufft och utmanande.

Vår kurs handlar om branding för småföretagare, alltså hur du bygger ditt varumärke. Men vi ger också en hel del tips och trix om sådant vi själva har lärt oss på vägen, som vi vet är utmaningar för alla.

Här kommer fem tips för småföretagare:

1. Var tydlig

Var inte allt för alla. Du riskerar att framstå som spretig och otydligt. Och vi värsta fall, inte särskilt trovärdig. Som småföretagare ska du arbeta med det du verkligen är bäst på och tycker är roligaste att göra. Inget annat. Du ska klart och tydligt kunna berätta vem du är, vad du kan, vad du står för och hur du skapar värde. Och det i sin tur måste kopplas till det som är relevant och viktigt för potentiella kunder. Fundera över vilka dina kunder är, vilka utmaningar de har och på vilket sätt du kan hjälpa dem att lyckas. Träna sedan på att prata om det på ett enkelt och tydligt sätt, ge gärna konkreta exempel. Ju tydligare du är, desto enklare är du att fatta beslut om.

2.  Var synlig

Du behöver förstås säkerställa att dina potentiella kunder vet vem du är, och för det behövs en enkel PR-strategi. Lägg upp en plan för din marknadskommunikation och din närvaro på sociala medier. Fundera över vilka kanaler som är mest relevanta för dig (där dina kunder finns) och vad du ska säga i dem. Driv en fråga, ta ställning, skriv Pulse-artiklar på Linkedin, delta i konversationer, dela med dig av din kunskap, sprid relevant artiklar som andra har skrivit. Det finns mängder med aktiviteter du kan göra för att öka din synlighet. Kan du inte själv, ta hjälp. Men kom ihåg att marknadsföring inte bara handlar om sociala medier, det är i möten med människor IRL som det avgörs.

3. Paketera och ta betalt

Många småföretagare är dåliga på att ta betalt, inte minst kvinnor enligt vår erfarenhet. Det är alltför vanligt att man ger rabatter utan att först undersöka om kunden är beredd att betala fullt pris, man sänker helt enkelt priset utan att kunden har bett om det. Men för kunden handlar det oftast inte om pris utan istället om en kombination av kommunikation och paketering. Du måste säkerställa att kunden ser samma bild som du, både när det gäller behovet och nyttan av det du erbjuder. Din kund behöver bli trygg med att det är värt pengarna. Hjälp kunden att ta beslut genom att paketera ditt erbjudande på ett attraktivt och lättillgängligt sätt.

Det är också vanligt att småföretagare (faktiskt rätt vanligt på större företag också) mest pratar om vad de erbjuder, istället för att berätta vad kunden får. Sätt på dig kundens glasögon för en stund och fundera över hur deras arbetsvardag ser ut. Vilka utmaningar står de inför? Vad är viktigt för dem just nu? Och hur kan du vara en del av lösningen?

4. Håll dig till det du kan

Ett vanligt misstag som många småföretagare gör är att man så gärna vill ha in affärer att man tar uppdrag som inte är helt rätt för verksamheten och som man i ärlighetens namn inte riktigt har kompetens för. Det är lätt att förstå varför man gör det – pengarna måste in och det känns som att man inte har råd att tacka nej. Men vårt absoluta råd är att tacka nej ändå, även om det tar emot. Det handlar om att vara rädd om sitt varumärke! Om du tar ett tveksamt uppdrag och gör ett halvdåligt jobb kan det vara helt förödande för ditt varumärke. Och det tar också tid och energi från det du borde fokusera på – det du gör bra och vill utveckla. Att tacka nej kommer garanterat att stärka ditt varumärke, det visar att du har integritet och det skapar förtroende. Om du dessutom kan tipsa om någon annan som är mer rätt för jobbet än du, så har du garanterat stärkt relationen ytterligare och din potentiella kund kommer sannolikt att komma tillbaka.

5. Fokusera, fokusera, fokusera

Vi lyssnade för en tid sedan på en föreläsning om entreprenörskap där föreläsaren hävdade att brist på fokus var den vanligaste orsaken till att småföretag inte lyckas lyfta. Undvik den fällan genom att sätta smarta mål som du följer upp och reviderar vid behov. Håll fast vid din strategi och var uthållig! Grit har visat sig vara helt avgörande, förmågan att inte ge upp och att inte deppa ihop vid motgångar. Har du möjlighet, ta gärna hjälp av externa bollplank i form av till exempel en coach eller ett advisory board. Det kan vara till stor hjälp när det gäller att hålla fokus och rikta blicken framåt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *