Personal branding för rekryterare

I förra veckan delade Pia med sig av sina bästa tips på vad du kan göra för att bli en välkänd och uppskattad profil i din bransch på Stockholm Talent Summit – en konferens om framtidens rekrytering som arrangerades av Företagsuniversitetet.

De här tipsen gäller förstås inte bara rekryteringskonsulter – alla konsulter behöver arbeta med att stärka sitt varumärke. Ditt rykte är en del av ditt varumärke, hur du ser ut, agerar och kommunicerar är också en del av ditt varumärke. Ditt varumärke är helt enkelt de associationer som dyker upp i människors huvud när det tänker på dig. Och att jobba med sitt varumärke handlar om att bli känd för rätt saker hos rätt personer.

Oavsett om du har tänkt på det eller inte, så har du redan ett varumärke. Folk tänker och tycker saker om dig som i sin tur påverkar ditt inflytande, din status och dina resultat. Allt du gör och allt du säger stärker eller försvagar din ställning. Att ha ett klart definierat varumärke hjälper konsulter att sticka ut på en konkurrensutsatt marknad.

Så hur gör man då för att stärka sitt varumärke? Pia gav rekryterarna följande tips:

Vad vill du bli välkänd och uppskattad för?

Fundera över vad som är ”grejen med dig”, vad vill du bli välkänd och uppskattad för? Vad vill du att andra ska tänka och känna när ditt namn kommer på tal? Vilken skillnad vill du göra?

Driv en fråga! Ta ställning! Prata om det!

Starka varumärken står för något och vill göra skillnad. Det behöver inte vara något kontroversiellt eller handla om att rädda världen, men som rekryteringskonsult kanske du har åsikter om framtidens rekrytering eller synpunkter på hur rekryteringsprocessen borde förändras. Eller kanske brinner du för mångfaldsfrågor eller vill förbättra eller kandidatupplevelsen. Var en del av den förändring du själv vill se. Det är lätt att sympatisera och respektera människor som lyfter blicken från sig själva och vill förbättra något som har betydelse för fler.

Titta dig själv i spegeln

Starka varumärken är autentiska. Punkt. Ditt varumärke måste utgå ifrån dig, från dina styrkor, svagheter, värderingar och din personlighet. Du måste driva frågor som du tror på och verkligen kan stå för, annars kommer du aldrig att orka. Varumärke handlar om så abstrakta saker som känslor och upplevelser, och sanningen sitter som bekant i betraktarens ögon. Ta reda på hur du uppfattas av andra. Hur skulle de beskriva dig som person? Vilka styrkor tycker de att du har? Vilka områden skulle du vinna på att förbättra?

Visa upp din expertis

Visa upp din kompetens genom att driva dina frågor, skriv artiklar och dela med dig av tips och trix. Linkedin är en utmärkt plattform för många konsulter. Gillar du inte att skriva? Spela in korta filmklipp eller gör en podcast. Håll föreläsningar, var med i paneldiskussioner och gästa relevanta nätverk. Det finns en mängd saker att göra, välj det som passar din personlighet bäst. Lägg upp en enkel strategi och följ den.

Bygg och vårda dina relationer

Det låter ju oerhört självklart och det är det också – men att göra det på ett metodiskt och konsekvent sätt är något som många missar enligt vår erfarenhet. Du kan till exempel göra så här: Skriv en lista på personer som du redan har i ditt kontaktnät. Addera sedan de som du skulle vilja lära känna och som borde veta vem du är. Listan kan till exempel ha följande rubriker:

Internt
Mitt team
Mina närmaste chefer
Ledningsgruppen
Företagsledningen
Övriga kollegor på företaget

Externt
Samarbetspartners, affärspartners
Kunder
Kandidater
Kollegor utanför jobbet
Vänner och bekanta
Potentiella uppdragsgivare
Övriga, t ex branschen eller media

Prioritera sedan enligt följande kriterier:

1. Här finns de personer du allra mest är beroende av och som har din högsta prioritet. Målet bör vara att skapa och upprätthålla goda relationer med var och en. Har du redan goda relationer med alla? Vilka relationer behöver du utveckla? Tänk på att du också behöver nätverka med dem som inte direkt har med dig att göra i det dagliga arbetet.

2. Här finns personer och grupper som du mer sällan har kontakt med, men som är viktiga att underhålla och vårda. Och kanske också utveckla. Här finns också de som bör känna till dig, som du ännu inte har kontakt med.

3. Här finns grupper och kanske även enstaka personer som det är fullt tillräcklig att ha sporadisk kontakt med. I den här gruppen finns också dina latenta intressenter som du behöver hålla ett öga på då och då.

Kolla din digitala profil – andra gör det!

Har du aldrig googlat dig själv så är det hög tid att göra det. Det är nämligen det första dina potentiella klienter, kandidater eller samarbetspartners gör! En oerhört enkel åtgärd är att se till att din Linkedin-profil är uppdaterad och relevant, det är ofta en av de träffar som hamnar högst. Eftersom de flesta kontakter inleds på nätet idag är det bara dumt att inte ha en vettig närvaro där. Du som arbetar med rekrytering måste förstås leva som du lär.

Arbeta konsekvent och långsiktigt

Kom ihåg att allt varumärkesarbete är långsiktigt, samtidigt som det händer hela tiden. Allt du gör och allt du säger – i alla sammanhang – stärker eller försvagar ditt varumärke! Vi brukar ofta se paniken sprida sig i blicken hos deltagarna när vi säger detta på våra utbildningar, men det är ju faktiskt sant. Och ju mer konsekvent du arbetar med ditt varumärke, desto större blir fördelarna.

Kom ihåg:

”Branding is the art of being knowable, likable and trustable”

Vi har skrivit en hel del om personal branding tidigare eftersom det är en stor del av vad vi jobbar med, läs gärna mer här och här till exempel.

Eller köp någon av våra böcker – Human up! En bok om hur du bygger mänskliga varumärken eller Ett starkt personligt varumärke – din vassaste konkurrensfördel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *