Nya krav på arbetsmarknaden – din karriär är din business

Idag tittar dina yngre medarbetare sannolikt frågande på dig om du börjar prata om guldklocka för lång och trogen tjänst – det är något de flesta av oss aldrig kommer att uppleva eller ens känner till. Förutsättningarna för arbete har förändrats fundamentalt under de senaste åren och idag ser arbetsmarknaden helt annorlunda ut än för bara några år sedan. Gigekonomin är här för att stanna – flexibilitet och frihet lockar. Vi byter arbetsgivare ofta och söker arbeten som utvecklar oss. Traditionella organisationsstrukturer är på väg att försvinna och ersätts av uppgiftsorienterade, självstyrande team och på företagen behöver medarbetare med fast anställning samverka med gigare, robotar och artificiell intelligens.

Problem eller möjlighet?

Det här nya sättet att tänka och förhålla sig till arbetsmarknaden kan kännas överväldigande och kanske till och med skrämmande, hur ska man lyckas hänga med?! Men vi menar att det inte behöver vara så komplicerat. Det handlar om att ta ansvar för sig själv och sin egen karriär och det gör man bäst genom att hela tiden utvecklas, den nya arbetsmarknaden ställer höga krav på ständig kompetensutveckling. Det handlar också mycket om självkännedom – du måste helt enkelt ha koll på dina styrkor och drivkrafter, vad du är bra på och vad du kan bidra med. Anpassningsförmåga och hög emotionell intelligens kommer att vara avgörande för såväl framgång som för välmående på en föränderlig arbetsmarknad.

Nya krav på arbetsmarknaden

För ett tag sedan blev Kristina intervjuad av tidningen Civilekonomen angående trender på arbetsmarknaden och resultatet finns att läsa i årets första nummer av tidningen. Temat är Håll dig anställningsbar och vi är med på ett hörn och pratar om just kompetensutveckling. Alla experter från olika branscher som intervjuas i artikeln är rörande överens om att kompetensutveckling är avgörande för att behålla konkurrenskraften, både för enskilda medarbetare och för företag. I de flesta branscher är det en fråga om överlevnad idag. Trots det finns det fortfarande förvånansvärt många arbetsgivare som inte investerar tillräckligt i att utveckla sin personal, något som vi menar är direkt livsfarligt. Det är självklart farligt för verksamheten att ha personal som inte ligger i framkant – men det är också en nackdel när det handlar om att attrahera talanger och behålla sina medarbetare.

Utvecklingsmöjligheter som talangmagnet

I många branscher blir det allt viktigare att vara tydlig med hur man arbetar med kompetensutveckling för att vara en attraktiv arbetsgivare – är du inte det blir det svårare att både attrahera och behålla de mest kompetenta medarbetarna. Företag som inte satsar på sina medarbetare får snabbt dåligt rykte. När vi arbetar med personal branding hör vi ibland invändningar från arbetsgivare som är rädda att de satsningar de gör i form av utbildning för medarbetarna går förlorade om medarbetarna sedan slutar. Men det är ett dåligt argument menar vi, de medarbetare som har fått möjlighet att växa på ett företag kommer alltid att vara goda ambassadörer för företaget, även efter att de slutat, och på så vis bidra till att det blir lättare att locka nya medarbetare.

Idag är risken med att investera i medarbetarnas utveckling inte att de bästa försvinner – det är mycket värre att de som inte når sin fulla potential stannar kvar.

Läs gärna hela artikeln här! Vi har skrivit en del om våra tankar om framtidens arbetsmarknad i vår bok, som finns att köpa här.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *