Tre saker du INTE ska göra som småföretagare

Vi fortsätter med tips till småföretagare, en grupp vi är lite extra glada över att arbeta med och dessutom själva tillhör. I vår kurs Personal Branding för småföretagare försöker vi alltid ge konkreta tips och råd kring sådant vi själva lärt oss om företagande (många gånger den hårda vägen).

Idag kommer tre tips på vad du som småföretagare absolut inte ska göra!

1. Försök inte att vara allt för alla!

Ett vanligt misstag är att erbjuda lite av allt för att man inte vill missa någon kund. ”Jag gör det här, det här, det här och lite av det här också!” Risken med det är att ingen riktigt fattar vad du gör. Tricket är istället att bli så smal och tydlig som möjligt, både i sitt erbjudande och i sin kommunikation. Ett tydlig syfte och tydliga ställningstaganden är ditt varumärkes hjärta och grunden för all din kommunikation.

Se till att identifiera ditt företags syfte och dina hjärtefrågor. Varför gör du det du gör? På vilket sätt gör det du gör skillnad för många människor? Hur vill du uppfattas? Använd sedan dina historier, din kunskap och din erfarenhet för att stärka ditt varumärke. Genom att driva en fråga och att stå för något särskiljer du dig från alla andra som gör samma sak som du. Men att ta ställning innebär också att välja bort. Tar du ställning för något är du inte till för alla, utan bara för dem som vill samma sak som du. Och det är där dina kunder och samarbetspartner finns. (Vi har tidigare skrivit om vikten av att våga ta ställning, bland annat här.)

Kom ihåg att ditt syfte, ditt WHY är din främsta drivkraft – så länge du vet varför du gör det du gör, kommer du alltid att hitta kraften att orka fortsätta en bit till.

2. Sälj inte timmar!

Som företagare är det förstås viktigt att räkna på allt – tänk gärna i timmar för egen del, men sälj inte timmar till kunden! Att ta betalt för tid är ofta en grund för missnöje, risken är stor att du kommer att fastna i diskussioner om hur lång tid saker borde ta och varför det har tagit si eller så lång tid. Tänk istället på att dina kunder inte betalar dig för din tid. De betalar dig för din kunskap, din erfarenhet och framförallt för den förändring som du kommer att hjälpa dem att åstadkomma med din tjänst. Sälj dina tjänster i tydliga paket istället, det gör det lättare för dina kunder att fatta beslut om dig.

3. Tappa inte momentum!

Blanda kundkorgen med korta och långa affärer – du måste alltid ha flera processer i gång samtidigt. Ibland går det fort att få in affärer, men det är inte ovanligt att det tar ett år från en första kontakt till affär. Var uthållig och konsekvent, kom ihåg att GRIT är den absolut viktigaste egenskapen för en företagare. Tänk på att alla du möter är tänkbara säljkanaler – det gäller att träffa mycket folk, ta många möten, utsätta sig för olika situationer, tro på sig själv och inte ge upp. Och ju tydligare du är när du träffar folk, desto större chans att de kommer ihåg dig.

Och ett bonustips

Sälj en sak åt gången! Om du erbjuder för många olika saker samtidigt blir det svårt att ta ställning och det slutar ofta med att kunden inte köper något.

Vi skrev en annan artikel med tips till småföretagare för ett par veckor sedan, läs gärna här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *