ASOS mänskliga agerande

Varumärken handlar mer än någonsin om människor, inte produkter och tjänster. De företag som ligger i framkant och som de flesta av oss sneglar på är de som är värderingsstyrda och visionära. De lyssnar till omvärlden, är transparenta och vill interagera med kunder och samhälle. De vill framstå som mänskliga och personliga och visar det genom sitt sätt att bjuda in till dialog med kunder och anhängare på Facebook, Twitter och andra sociala nätverk. De vill inte bli betraktade som anonyma företagskolosser, utan som företag som verkligen värdesätter relationer med sina kunder och medarbetare mest av allt. Modeord som ”engagemang” och ”social” har varit populära de senaste åren i varumärkessammanhang, men den senaste trenden för varumärken är att vara mänskliga.

ASOS agerar snyggt

Ett underbart exempel på detta är det brittiska modeföretaget ASOS, som för någon vecka sedan tog en kvinna i försvar efter att hon fått taskiga kommentarer på Tinder. Historien börjar med att 20-åriga Thea Chippendale får en kommentar från en man på Tinder som kände sig manad att berätta för henne hur ful hon är i den klänning från ASOS som hon bär på en av sina bilder. Thea postar konversationen på Twitter och får snabbt mycket uppmärksamhet, däribland från ASOS som snabbt plockar upp tweeten och reagerar på den.

De lade upp bilden på Thea på sin webbshop och twittrade till henne:

“Swipe right to see who had the last laugh”

Vi kan väl enkelt konstatera att både Thea och ASOS går vinnande ur den här situationen?

Vi gillar mänskliga varumärken!

Att vara ett ”mänskligt varumärke” betyder olika för olika företag. Det finns ingen standardlösning, men gemensamt för dessa företag är att de har en förmåga att inspirera och bygga relationer på ett autentiskt och meningsfullt sätt. De skapar förtroende. Och om de gör fel, erkänner de sina misstag och gör allt för att reparera skadan.

Hur vi uppfattas bestäms av dem som älskar, gillar eller ogillar oss. Ett varumärke består av människor inom en organisation och definieras av dem utanför organisationen. Det går inte att skapa ett varumärke med en robot eller en algoritm. Vi kan förstås använda data, analys och forskning för att utveckla varumärket, men det är ändå människor som väljer visionen, varumärkeslöftet och den grafiska profilen. Det är människor som skickar statusuppdateringar och människor som läser dem. Det är människor som klickar, publicerar och delar innehållet som medarbetarna skriver. Det är människor som bestämmer om de tycker om oss eller inte, och som berättar bra eller dåliga saker om oss för sina vänner.

Tre egenskaper som utmärker företag med mänskliga varumärken:

Autenticitet: De står för något och har en åsikt som de håller fast vid i alla sammanhang. De har tydliga värderingar som återspeglas i deras sätt att vara och kommunicera.

Ärlighet: De erkänner fel och misstag och försöker inte dölja någonting. Transparens är norm idag och det vet de.

Engagemang: De svarar på mejl, tweetar, statusuppdateringar och andra sociala kontakter eller aktiviteter. De publicerar inte bara förinställda blogginlägg på sin hemsida, utan de lägger tid och energi på den direkta kontakten med kunder och andra intressenter.

Vi tror så stenhårt på att mänskligt är det nya svarta att vi skrev en hel bok på temat: Human up! En bok om hur du bygger mänskliga företag och arbetsplatser.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *