Det handlar inte om dig!

Vi arbetar som talarcoacher och tränar inte bara dem som vill stå på scenen, utan människor på alla nivåer på ett företag, som behöver bli vassare i olika typer av kommunikationssituationer. Och det gäller ju faktiskt de allra flesta. I dagens arbetsliv måste man kunna hålla en dragning, leda ett möte, pitcha för en kund eller representera sitt företag på marknadsdagar, kundträffar eller dylikt. Efter att ha tränat tusentals personer, på alla typer av företag, kan vi konstatera att om det är en sak som är helt avgörande så är det förmågan att skapa kontakt med åhörarna. Oavsett om sammanhanget är litet eller stort.

Här kommer några regler som vi tycker är avgörande för att lyckas med just det:

Regel #1 Se till att din publik är ditt universum
De allra flesta oroar sig för saker som vad andra ska tycka, att glömma något eller helt få hjärnsläpp. Eller att framstå som okunnig eller bara dålig så där i största allmänhet. Men prova att skifta fokus från dig och din prestation och till de som lyssnar. Vad vill du berätta för dem? På vilket sätt kan de ha nytta av vad du har att säga? Du är ju där för deras skull. Det lilla skiftet i ditt mindset kommer att skapa magi, du bygger förtroende och skapar kontakt och det gör dig också mindre nervös. Kom ihåg att ingen vill ha perfekta människor, perfekt är tråkigt. Förbered dig noga, men när du väl står där, så släpp sargen och var hundra procent hos dem som ju faktiskt är där för att lyssna på dig. Inte döma dig.

Regel #2 Fokusera på relationen
Om du ser din publik som ditt universum har du redan koll på vad du måste göra – skapa en
relation med dem. Om du inte är intresserad av det kan du ju lika gärna skicka din presentation som en e-postbilaga. Det finns tre perspektiv att hålla ordning på inom presentationsdynamiken: din relation till de som lyssnar, ditt förhållande till innehållet (alltså det du säger) och publikens förhållande till innehållet. I det första engagerar, intresserar och aktiverar du din publik, i den andra förklarar du det du vill säga och i det tredje relaterar publiken till ditt innehåll eftersom du har förklarat varför det är viktigt och relevant för just dem.

Regel #3 Ägna tid åt ditt syfte
Många vi arbetar med blandar ihop ämne och syfte. Vi kan till exempel fråga; vilket är ditt syfte med den här presentationen? Och då svara de i regel: jag ska prata om … Men det du ska prata om är ditt ämne, ditt syfte är det du vill åstadkomma. Fråga dig själv vad du vill att din publik ska tycka, känna, veta eller göra? Vill du påverka deras åsikt i en fråga? Vill du inspirera och entusiasmera dem, eller vill du att de ska veta eller göra något? Har du svaret på de frågorna och kan koppla ihop det till det som är viktigt för dem som lyssnar har du kommit långt.

Regel #4 Använd din kropp
Din kropp är en naturlig del av din presentation, och en viktig sådan. Ditt kroppsspråk förstärker ditt budskap och skickar ut massor med signaler som andra plockar upp och tolkar. Några enkla tips: stå heller än sitt om du ska vara den som håller i ett möte. Stå gärna med tyngden på bägge fötterna och sträck på dig. Rör dig gärna, men inte hela tiden. Du kan till exempel byta position när du kommer till ett nytt stycke/avsnitt eller ta ett kliv fram när det är något som är extra viktigt.

Regel #5 Använd rösten
Tänk på att använda rösten på ett bra sätt –variation är nyckeln! Att tala för snabbt och entonigt brukar vara ett tecken på att man är nervös, det ger intryck av att man bara vill riva av det man ska säga så snabbt som möjligt för att få gå och sätta sig igen. Utnyttja rösten ochvariera volym och tempo. Att betona det som är viktigt, liksom att ta pauser för att understryka det du vill ha sagt är väldigt effektfullt. Tänk också på pauser som styckeindelning i en text, det underlättar lyssnandet och hjälper dem som lyssnar att hänga med.

Regel #6 Bli grym på att hantera Q & A
Att hantera frågor och invändningar är något som de flesta är lite stressade över. Det är förstås omöjligt att veta exakt vad som kan dyka upp, men genom att ha funderat igenom innan vilka invändningar man kan få, och förberett hur man ska svara på dem, så minskar risken för hjärnsläpp avsevärt. De som kan hantera den typen av situationen på ett avslappnat och proffsigt sätt skapar verkligen trovärdighet och bygger relationer med publiken. Tänk på att du inte måste ha svar på alla frågor, många gånger är det bättre att säga att man inte vet, men att man tar reda på svaret och återkommer. Och så ser du förstås till att göra det också!

Vill du känna dig trygg och bli en vassare talare? Anmäl dig gärna till vår kurs Communicate with Impact den 17 oktober!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *