Att bygga ett mänskligt varumärke

I takt med att fler företag med mänsklig framtoning blir framgångsrika, minskar vår lust för det tråkiga, likformiga och anonyma. Traditionella företag med stela fasader och anonyma hemsidor med ”kom-och köp-budskap” fungerar inte längre. När allt kommer omkring, så handlar allt om kommunikation och att bygga goda relationer med andra människor.

Här är några tips som bidrar till ett mer mänskligt varumärke:

Använd en personlig ton

Vi är ofta väldigt måna om att framstå som perfekta, men människor och företag är inte felfria, vi gör misstag och det är det som gör oss mänskliga. Tänk på att ha en ledig ton i all er kommunikation, undvik branschjargonger och formellt språk. Kommunicera på samma sätt som du gör med en granne.

Humor är aldrig fel

Humor kan vara ett effektivt sätt att bygga emotionella band med sin målgrupp. Många varumärken, speciellt mat- och konsumentvarumärken, använder ofta humor i sin marknadsföringsstrategi för att få mer synlighet och delningar. Humor kan också vara polariserande, men att våga bjuda på sig själv och visa sin personlighet kommer med största sannolikhet att göra varumärket lite mer mänskligt och leda till att fler kan relatera till det.

Att gå i kundens skor

Företag påstår ofta att de har kundfokus. Men vad menas med kundfokus egentligen? Ofta är det just detta som de allra flesta har svårt för: att förstå behoven, vilka utmaningar kunden har samt vad som är verkligt viktigt och relevant för respektive kund. Många företag gör misstaget att fokusera på sitt eget erbjudande och vad de vill sälja, istället för att berätta varför de gör det de gör och på vilket sätt de kan bidra. Se till att ni diskuterar detta, har workshops och kanske rollspel där ni verkligen försöker förstå kundens perspektiv. Först då kan ni inleda och bygga en verkligt värdefull relation.

Visa att du bryr dig om dina kunder

Låt säga att du blir missnöjd med ett restaurangbesök. Du berättar om din upplevelse på företagets Facebooksida och förväntar dig förstås ett ganska snabbt svar. Intressant nog kan man se att ganska många företag inte bryr sig om att svara på varken positiv eller negativ feedback. Men det borde de göra. Det är ett utmärkt sätt att knyta kontakt med människor, att återvinna ett förtroende och visa att man bryr sig. Så om ni får positiv feedback ska ni självklart tacka för berömmet, och är det negativt svarar ni på det också. Mänskliga varumärken bryr sig.

Sluta sälj – gör nytta istället

Istället för att skriva säljande bloggposter, statusuppdateringar och mejla försäljningspitchar, bör du bygga relationer med dina potentiella kunder. Börja med att förstå personens roll på företaget. När du väl vet vad han eller hon gör, vilka utmaningar hen har och vad som är viktigt, kan du skicka relevant innehåll som hjälper kunden att lösa problem eller komma vidare i sin roll.

Berätta historier

Det är oerhört svårt att få folk att bry sig om ett varumärke som inte redan är välkänt och har en viss status. Och det är inte ens säkert att det räcker. H2H-marknadsföring, human-to-human, handlar istället om att berätta sanna historier som människor kan relatera till och verkligen bry sig om. Historier är lättare att ta till sig, att minnas och berätta vidare.

Fler tips om hur du bygger mänskliga varumärken finns förstås i vår bok!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *