Ditt varumärke, ditt ansvar

De flesta håller nog med om att det är arbetsgivares ansvar att se till att medarbetarna får de bästa tänkbara förutsättningarna för att göra ett bra jobb. Men som medarbetare har du också ett eget ansvar, du får inte betalt bara för att du kommer till jobbet och gör det som står i din arbetsbeskrivning; du har också ett eget ansvar att kompetensutveckla dig, att se till att du är relevant. Du har också ett ansvar att bidra till en bra företagskultur och till företagets utveckling. I alla fall om du vill vara en person som både är uppskattad och efterfrågad, en person med ett starkt personligt varumärke. Men kom ihåg att varumärke handlar om andras bild av dig och deras upplevelse av att ha med dig att göra.

Att se till att du förstår och tar kontroll över hur du uppfattas av andra är förmodligen den bästa investeringen du kan göra. Personer med starka varumärken betraktas ofta som verksamhetens viktigaste resurs och de bästa ambassadörerna för sitt företag. Det är dem som alla vill hänga med, och jobba med och för. Det är dem som folk lyssnar på, som får de roligaste uppdragen (och troligtvis bäst betalt) och som kunder och kollegor har mest förtroende för.

Efter att ha varit ute på företag och arbetat med de här frågorna i många år har vi samlat på oss lite fler tips som vi tror att du kan ha nytta av. Allt för att säkerställa att du blir den där personen som andra gärna anlitar och jobbar tillsammans med:

Var relevant och var på tå
Omvärlden förändras och du behöver hänga med för att vara relevant och intressant för alla som ska fatta beslut om dig. Att hålla sig à jour med vad som händer i sin bransch, inom sitt område och omvärlden i stort är oerhört viktigt. Vi stöter på allt för många människor som är fast i det som varit – det har vi inte råd med. Fortlöpande professionell utveckling är också nödvändig. Det du lärde dig igår kanske inte är relevant idag. Det spelar ingen roll hur intressant eller tilltalande du är, om du inte upplevs som kompetent inom ditt område är du utanför radarn. Har du det som krävs för att komma på fråga, det som gör att folk känner sig trygga att anlita dig?

Var öppen – be om feedback
Att ha en bra självbild är grunden i att ha ett starkt personligt varumärke. I det ingår att förstå och ta kontroll över hur man uppfattas av andra. Du behöver ärlig input. Be om feedback från personer du litar på och som vill dig väl. De allra flesta av oss tycker att det känns obekvämt att höra saker som inte är odelat positiva, men det är viktigt eftersom det kan vara något som påverkar din karriär i fel riktning.

Vi har alla våra tillkortakommanden, och det är skönt. Ingen vill ha perfekta människor omkring sig, men om har du sidor som sätter käppar i hjulen för dig, då är det dags att ta dig en funderare. Vår erfarenhet är att personer som har identifierat sina personliga varumärken, lägger mer kraft och energi på att utveckla sina styrkor och att de mindre smickrande sidorna då försvagas per automatik. Dina svagheter ska du hantera, utveckla eller ignorera, beroende på hur viktiga de är för det arbete du har, de sammanhang du finns i och det du vill framåt.

Hitta en förebild
Vi har väl alla människor omkring oss som fungerar som magneter för andra, de är naturliga ledare och får oss att både må och prestera bättre. Kanske kan du hitta förebilder i din närhet att inspireras av? Lista sex personer som du beundrar och tycker gör ett bra jobb. För var och en av dem, skriv ner tre karaktärsdrag och några saker de gör som du tror har bidragit till deras framgång. Vad har de gemensamt? Fundera över vad du kan ta rygg på. Kanske kan du till och med överträffa dem på sikt?

Lev ditt varumärke
Du måste såklart ”walk the talk”. Lättare sagt än gjort, men ändå viktigt. För det handlar om förtroendekapital. Du kan inte säga en sak och göra en annan. Vi vill veta att vi kan räkna med dig och att du levererar det vi förväntar oss. Varumärke handlar om förväntningar, ett löfte som måste infrias.

Vässa snacket
Även om alla människor med starka personliga varumärken är unika, så har de en sak gemensamt – de är goda kommunikatörer. Du kan inte bygga upp ett starkt och konkurrenskraftigt varumärke om du inte förmår att utrycka det med energi och självförtroende. Rannsaka dig själv – behöver du träna på att skriva, att presentera dig muntligt, att föreläsa, att prata i telefon, att småprata, att mingla…? Lägg upp en strategi för vad du kan göra för att förbättra den. Ta hjälp från ett proffs om du behöver det.

Var en god lagkamrat
Känslor är en viktig komponent när det gäller all form av branding. Det handlar om osynliga emotionella band och är det som vi brukar kalla för upplevt värde, det vill säga känslan av att ha med dig och göra. Den går inte att ta på, men är avgörande när andra ska fatta beslut om dej. Vi jobbar i helst i lag med folk som vi tycker om och gillar.

Några saker att tänka på för att vara en god arbetskamrat:

– Tala gott om andra och om företaget du jobbar på (och även tidigare arbetsgivare)

– Ta inte åt dig äran för andras idéer eller jobb, utan se till att ära den som äras bör

– Hjälp dina kollegor, dela med dej av din erfarenhet och din kunskap

– Se till att du bidrar till god stämning och arbetsglädje

Bygg relationer både internt och externt
Att ha goda relationer är viktigt för att inte säga helt avgörande om du vill ha ett stark personligt varumärke. Lägg ner lite tid på att utveckla goda relationer både inom organisationen och utanför. Det är lätt att hänga med samma personer hela tiden. Tryggt och bekvämt, men kanske inte så smart. Lista några personer som du behöver känna lite mer och boka in en lunch med dem. Kan tipsa om den utmärkta boken ”Never eat alone” av Keith Ferazzi. Väl värd att lägga lite lästid på.

Våga misslyckas!
Rädsla att misslyckas drabbas vi nog alla av då och då. Akta bara så att inte dina rädslor styr alltför mycket. de kan förlama och bidra till att vi undviker att anta utmaningar, knyta nya kontakter och göra nya saker. Går något åt pepparn, ta chansen att lära dig något i stället. Fråga dig vad som hände. Var du tillräckligt tydlig? Valde du rätt forum och framförde du det du ville säga vid rätt tillfälle? De flesta som är framgångsrika har misslyckats många gånger och lärt sig något av det. Och visst är det intressantare med människor som trampat lite snett någon gång och som lärt sig något av det, än personer som går snörrätt genom livet? Den populära skådespelaren George Cloney lär ha sagt: ”The only failure is not to try”

Ta initiativ
Bidra till företagets och/eller teamets utveckling med tankar och idéer och förslag på lösningar. Gå med i arbetsgrupper som jobbar med frågor du tycker är intressanta och gärna vill jobba med. Var aktiv, visa att du är intresserad. Många företag som vi jobbar med använder så kallade NMI-undersökningar (nöjd medarbetarindex) och för det mesta visar dessa att personalen känner sig oinformerade. Ibland är såklart kritiken befogad, men lika ofta görs stora interna kommunikationsinsatser, men personalen känner ändå inte att det får tillräckligt med information. Mitt tips: sök själv upp den information du behöver.

Visa intresse
Visa intresse för vart företaget är på väg, vilka värderingar som finns och vilka utmaningar det står inför. Vad kan du göra för att hjälpa din arbetsgivare att lyckas?

Att bygga ett starkt personligt varumärke handlar inte om ego och egennytta, utan om att var en positiv kraft och att göra skillnad för andra, oavsett om det handlar om dina kollegor, ditt team, din arbetsgivare, ett specifikt område eller världen. Och det är ditt ansvar att förvalta den resursen.

Är du företagsledare, jobba med HR, learning and development eller kämpar med ert EVP – Kontakta oss så berättar vi hur vi kan hjälpa era medarbetare att bygga sin varumärken och bli de bästa ambassadörerna både för sig själva och företaget de företräder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *