VD:n som vågar vara personlig vinner!

Vi läste en intressant artikel i DI Weekend i helgen om att svenska företagsledare sällan är duktiga talare – de får ofta kritik när de sommarpratar för att de är opersonliga och man hör inte talas om någon VD som vinner  retoriska priser. I somras sommarpratade både Ola Serneke och Bengt Östling och de fick båda mer eller mindre svidande kritik för sin fullständiga oförmåga att vara personliga. Men varför är det så?

”I länder som USA och Frankrike är retorik fortfarande ett obligatoriskt ämne i skolan, medan det försvann ur den svenska läroplanen redan 1842, något som ofta används som förklaring till att få svenskar gjort sig kända som bra talare, med några undantag som Hans Rosling och Olof Palme. Extra tydligt är retorikunderskottet i näringslivet, där få i ­ledande position tar ut svängarna”, skriver Annika Sandholm Hellner i artikeln.

Och kanske är det inte så konstigt att man helst håller sig neutral och opersonlig: ”Det finns en rädsla för att missuppfattas, och börsbolagens kommunikation styrs av många regler. Det gäller att inte vilseleda marknaden, vilket en vd som tar ut svängarna riskerar att göra. Storbolagen har också många intressenter som alla påverkas av vad som sägs. Många muntliga presentationer spelas in och finns att lyssna på långt efteråt”, säger Agnetha Jönsson, analytiker på Dagens industri i artikeln.

Personlig vs privat

Självklart är det viktigt att uppfattas som professionell och seriös, och givetvis att det man säger är korrekt, men det är minst lika viktigt att utstråla förtroende och likeability – all forskning visar att förtroende och likeability är grundförutsättningar för att vi överhuvudtaget ska vara beredda att lyssna på någon. Vi måste helt enkelt känna förtroende för den vi lyssnar på och om vi uppfattar personen i fråga som sympatisk är det avsevärt större chans att vi tar till oss, och agerar på, det hen säger. Och vilka människor uppfattar vi som sympatiska? Jo, människor som är autentiska, som vågar bjuda på sig själva och är personliga. Men att vara personlig är inte samma sak som att vara privat, tricket är att hålla sig personlig men undvika det som är allt för privat.

För många i ledarposition har det inte heller varit prioriterat att lägga tid på sina egna framträdanden, trots att förberedelser och övning är två grundstenar i retorik. Man har helt enkelt inte någon tradition av att ta det muntliga framträdandet på allvar i någon annan bemärkelse än att vara noga med det faktiska innehållet. Alla vi som jobbar med kommunikation och talarträning sliter förstås vårt hår i frustration över att det varit så här i alla år – men nu ser vi faktiskt att det här börjar förändras.

Professionell hjälp blir allt vanligare

”Att ta professionell hjälp inför kapitalmarknadsdagar, omstruktureringar och offentliga tal blir allt vanligare”, skriver Annika Sandholm Hellner i artikeln och det är en trend som vi är beredda att hålla med om. Allt fler företagsledare hör av sig till oss för talarträning, antingen inför ett viktigt framträdande eller för att öka sin förmåga generellt.

Allt fler inser att inflytande hänger ihop med kommunikation – kan du inte tala på ett inspirerande sätt kommer ingen att lyssna och då kan du heller inte påverka.

Detta gäller förstås inte bara vd:ar, det är viktigt för oss alla, vi hamnar alla i situationer i arbetslivet där vi behöver påverka, övertyga eller få med oss människor på vår vision. För att driva engagemang måste du själv visa dig engagerad, du måste stå för något och då duger det inte att rabbla upp fakta på ett opersonligt sätt.

Behöver du hjälp att skruva på dina presentationer? Hör av dig till oss, vi är vana att talarträna på alla nivåer, från nervös nybörjare till talare på TEDx Stockholm.

Här har vi skrivit fler artiklar med tips inom området:

Nervös av att tala inför publik?

Undvik de vanligaste misstagen under en presentation!

Det handlar inte om dig!

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *