Varumärket i kristider

I dessa dagar av kris och katastrof är kommunikation och varumärke viktigare än någonsin, för både människor och företag. En ny studie från Edelman visar att ”min arbetsgivare” var den mest betrodda informationskällan när det gäller Coronakrisen, 64 procent svarade att de skulle tro på information från sin arbetsgivare, 58 procent svarade att de skulle tro på information från en regeringswebbplats och 51 procent skulle tro traditionella medier.

Chefen har en nyckelroll

Nu är detta en internationell undersökning och sannolikt går siffrorna inte riktigt att överföra till våra svenska förhållanden – men det är helt klart så att även i Sverige har arbetsgivaren ett stort ansvar när det gäller hur och vad man kommunicerar i det rådande krisläget. De allra flesta som arbetar påverkas i någon form och som chef och ledare har du ett stort ansvar just nu. Nu gäller det att vara både tydlig och synlig, och inte minst – mänsklig. Många medarbetare är oroliga, inte bara över sitt jobb och arbetsplatsen, utan förstås över anhöriga, vänner och samhällssituationen i stort. Alla hanterar den nuvarande situationen olika och empati är viktigare än någonsin.

Så här skriver Harvard Business Review i en fin artikel:

”Finally, it’s a good time to stock up on compassion. Everyone will have different levels of fear and grief and it manifests in different ways. A coworker got very snippy with me the other day and I thought, That’s not like this person; that’s how they’re dealing with this. I’m seeing their fear and anxiety. So be patient. Think about who someone usually is and not who they seem to be in this moment.”

Vi hjälper dig!

Vi på InnerBrand hjälper gärna till med det vi är bra på – kommunikation, ledarskap och personal branding. Hör av dig till oss om du vill bolla något när det gäller din kommunikation eller kanske ditt team, eller om du känner att du behöver stöd i din roll som ledare. Vi pratar också gärna varumärke, hur ska du och ditt företag agera och kommunicera för att stärka varumärket? Vilka möjligheter och fallgropar finns?

Fundera över ditt eget varumärke

I takt med att distansarbete blir det nya normala är det viktigare än någonsin att vi alla ser över vår närvaro online, för att hålla oss relevanta för våra kunder, medarbetare och samarbetspartners. Har du aldrig googlat dig själv så är det hög tid! Har du möjlighet att fundera över ditt eget varumärke så gör det – det är väl investerad tid just nu. På vår hemsida har vi lite material som förhoppningsvis kan vara till hjälp.

Vi finns tillgängliga för den som behöver oss!

Missa inte heller Pias Linkedinartikel med tips till dig som är chef om hur du bör kommunicera i kristider.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *