Tomten – världens starkaste varumärke

Tomten är en Sveriges och kanske västvärlden mesta traditionsbärare och trivselspridare – alla vet vem han är. Ett oerhört starkt varumärke, kanske ett av västvärldens mest kända. Enligt en värdering av Brand Finance för några år sedan så är Tomtens varumärke värt svindlande 1,6 biljoner dollar, motsvarande cirka 13 000 miljarder kronor! Uträkningen bygger på en studie av de områden där tomten har en ekonomisk påverkan – såsom resor, handel och hotell – följt av en analys av intäkts-ökningarna. Konsekvensen av det hela är att företag gärna sammankopplas med jultomten. Det kändaste exemplet är Coca Cola.

Med hjälp av konstnärinnan Jenny Nyströms illustrationer, har den snälla julklappstomten varit omtyckt i mer än ett sekel. Han har talat om och premierat snällhet långt före Stefan Einhorn, (författare till boken ”Konsten att vara snäll”) även om tomten ibland kallas utpressare – att vara snäll är nämligen en förutsättning för att få klappar. Där har Stefan Einhorn lyft diskussionen till högre höjder. Tomten utvecklats med tiden – från vresigt övernaturligt väsen, en så kallad gårdstomte till go fiktiv gubbe som sprider snällhetens budskap. (även om metoderna kan ifrågasättas av många så vet vi vad som gäller – är du inte snäll så blir det inga klappar)

Det här utmärker tomtens varumärke:

• Personlighet

Trygg, godhjärtad, snäll

 • Särskiljande

Med sin framtoning, skägget, dräkten, luvan och det numera vänliga hoandet sticker han definitivt ut från mängden. Han delar ut paket till dem som varit snälla, han färdas aningen okonventionellt genom att komma flygande med släde och ren och tar sig i bland in genom skorstenen. Älskar gröt och är en trivselspridare som ingen annan. Och nu har vi dessutom fått höra att han är immun mot Corona. Kan det bli bättre?

• Förmåga att profilera sig

Han syns regelbundet, varje jul, i hem runt om i landet. Är också omtalad i böcker, sagor, tidningar, teatrar, musikstycken. Han har hittat en position som ingen annan har och hans skägg och klädedräkt bidrar till igenkänning.

• Konsekvent

Bland annat tack vare Jenny Nyström och Victor Rydbergs berömda dikt Midvinternatt så framställs tomten som en mysig go gubbe som lever som han lär: det är viktigt att vara snäll. Hans framtoning synkar med hans budskap. Han levererar sitt varumärkeslöfte om och om igen.

•Välvilja – göra nytta för andra

Ursprungligen var tomtens uppgifter på gården att se till att det fanns trivsel, väcka folket om något var på tok, ta hand om djuren samt att hjälpa till vid sysslor som att tröska eller baka bröd. Tomten kunde också straffa dem som burit sig dumt åt. Därav mottot: det är viktig att vara snäll. Tomten används i många sammanhang för att samla in pengar till goda ändamål.

Ja, det har väl aldrig varit viktigaste att vara snäll och att bry sig om än just nu. Så var rädd om varandra där ute, ta inga risker, tänk på sjukvården och de som riskerar att drabbas hårdast av pandemin.  Och hör av er till de som inte har något sällskap i jul! Och sist men inte minst – skänk en slant till någon organisationer som du tycker är extra viktig och som gör ett bra jobb. Själva tänker vi skänka en slant till Giving People som gör ett fantastiskt jobb för att hjälpa ekonomiskt och socialt utsatta barn till en tryggare vardag.

Önskar er alla en God jul och ett riktigt Gott nytt år!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *