Nu vill vi ha mänskliga ledare!

De allra flesta företag brukar hävda att de vill ha glada, stolta och engagerade medarbetare. Många gör regelbundet utvärderingar av kund- och medarbetarnöjdhet och jag tror faktiskt att det flesta menar allvar när de säger att de vill ha bra mänskliga arbetsplatser – men frågan är hur det visar sig i praktiken.  En mänskligt centrerad organisation är inte något man blir bara blir för att man tror att det skulle vara bra, eller för att det ”känns rätt” – det är ett tufft kulturellt skifte som kräver långsiktiga åtaganden och investeringar; och ett stort och genuint engagemang från organisationens ledning. Människocentrerade arbetsplatser odlas inte genom workshops, certifieringar och möten, det krävs ett grundläggande skifte i inställningen till hur en organisation leds, hur arbetet utförs och hur framsteg och prestationer mäts. Och framför allt på hur vi ser på människor. Vi måste sluta behandla människor som resurser till att behandla dem som just –  människor!

Om man slår upp ordet mänsklig så hittar man synonymer som godhjärtad, hygglig, vänlig och human, och det är den typen av ledare vi nu letar efter. Att leda människor och organisationer i den digitala tidsåldern kommer att vara utmanande (och spännande).  Omställningen kommer att ställa stora krav, både på individer, organisationer och på hela samhället. Det är en fråga om teknik och infrastruktur – men också om psykologisk och social hållbarhet. Dagens ledare måste förstå tekniken men samtidigt veta hur man får med sig människor.

Och ska vi lyckas med det måste vi ha människocentrerade ledare, ledare som sätter människor före vinst, som har en moralisk kompass och fokuserar på att skapa en miljö där människor kan växa, utvecklas och känna både mening och sammanhang. Det är ju egentligen rätt enkelt – mår människorna bra, kommer resultaten!

Jag är övertygad om att ordet ”mänsklig” kommer att vara central i de flesta ledarskapsutbildningar framöver.

Här kommer några nycklar för att bli en mer mänsklig ledare:

– Se på din medarbetare som människor med olika drivkrafter, drömmar, behov, styrkor och förmågor. Fundera över vilka behov din medarbetare har och vad du kan göra för att möta dessa? Hur du få dem att känna trygghet, mening och samhörighet? Tänk på att alla människor har en medfödd önskan att bli hörda och förstådda. Träna på  att lyssna aktivt (=lyssna för att förstå) – det är en viktig ledarskapsförmåga.

– Se till att du samlar in och tar hand om idéer från alla hörn och alla nivåer i organisationen. Även när idéerna känns nya och kanske lite främmande. Ha ett öppet sinne och kom ihåg att det finns inget samband mellan en persons position och kvaliteten på deras idéer. Alla kan vara med och bidra.

– Uppmuntra en flexibel och lärande organisation. Uppmuntra mod och innovation. Det måste vara okej att göra fel, så länge vi lär av våra misstag; Det är som bekant ”Bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.” (Verner von Heidenstam)

– Arbeta gärna i tvärfunktionella team och tillsammans med kunder, partners, leverantörer och till och med konkurrenter för att lösa verkliga, evidensbaserade problem. Det skapar mål och mening. Och stolthet. Och med största sannolikhet får du bättre resultat.

– Våga var sårbar och visa på att du också har fel och brister. Då vågar andra göra detsamma. Att vara ofullkomlig är mänskligt och livet är en ständig utvecklingsprocess.

Jag har skrivit två artiklar tidigare om mänskligt ledarskap och mänskliga arbetsplatser på ledarskapssajten motivation. se. Läs gärna den första artikeln här och den andra här

Lyssna också på Årets-vd webbinarium där vi pratar med prästen Olle Carlsson och VD för Kavli, Gerard Bley om mänsklig ledarskap

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *