Renässans för relationssamhället

Vi lever i ett relationssamhälle där förmågan att samverka med kunder, kollegor och samarbetspartners är en förutsättning för framgång. I ljuset av pandemier och oro runt om i världen så blir vikten av relationer, tillhörighet och sammanhang ännu tydligare. Arbetsplatser blir mötesplatser, något som blev jättetydligt när jag för ett par veckor sedan var och hälsade på en vän på Microsoft nya kontor på Regeringsgatan i Stockholm. På deras hemsida står det: ”Med konceptet At home in Stockholm har en inkluderande miljö tagit form där människan och mötet står i centrum. Med det nya kontoret som nav skapas en dynamisk miljö för samarbete samtidigt som kopplingen till omvärlden förstärks”
Och jag vill bara hålla med – en fantastisk miljö som inbjuder till kreativitet, relationsbyggande och samtal. Heja Microsoft!

Fundamentet heter förtroende

Vi är alla beroende av andra människor för att nå våra mål och uppfylla våra drömmar. Ingen kan lyckas utan stöd från andra. Goda relationer med kollegor, kunder och samarbetspartners är avgörande både för den egna karriären och för affärerna. En inbjudande arbetsmiljö är viktig (och blir alltmer viktig), men det räcker såklart inte för att skapa goda relationer – men det ger bra förutsättningar. Det är förtroende som är själva fundamentet i relationsbyggandet och målet måste vara att folk ska tänka: jag gillar dig och är beredd att lyssna på dig, jag litar på dig och är beredd att göra affärer med dig. Förtroende är synonymt med tillit, att känna sig trygg. Och tillit måste vi förtjäna. Men hur skapar och bibehåller man förtroende?

De flesta av oss får förtroende för personer som är experter inom sitt område; det kan handla om gedigen kunskap, lång erfarenhet eller erfarenheter baserade på självupplevda händelser. Andra förtroendeskapande faktorer är anseende, äkthet och hur pass välkänd man är. Vi känner oss också välvilligt inställda till personer vi upplever som sympatiska, ödmjuka och öppna.

Men det finns fler förtroendeskapare, som till exempel att lyssna. Det låter kanske som en självklarhet, men det är det inte. Att lyssna är ingen medfödd egenskap utan något som de flesta av oss behöver träna på. En god lyssnare släpper fokus på sig själv och riktar hela sin uppmärksamhet mot den som talar och visar genuint  intresse för det som sägs.

Men det mest grundläggande för den som vill etablera förtroende är att hålla vad man lovar, att göra det man säger att man ska göra, och att ”walk the talk”. Det här vet alla starka varumärken: Ikea lovar designade möbler till bra priser, Apple lovar design och innovation och Volvos löfte är säkerhet. Stora ansträngningar görs för att vi ska fortsätta att lita på dom; skulle Volvobilar explodera varje gång de var inblandade i en olycka skulle förtroendekapitalet urholkas ganska snabbt.

Konsten att bygga bra relationer

Människor är sociala varelser, vi behöver vänner och positiv interaktion precis lika mycket som bröd och vatten. Ju bättre relationer du har på jobbet, desto mer nöjd och produktiv blir du. Enligt en undersökning som Gallup gjort har de personer som har en bästa vän på jobbet sju gånger mer engagerade i sitt arbete än de som inte har någon. Och det behöver inte vara en bästa vän, bara att ha en vän i största allmänheter ökar tillfredsställelsen. Goda relationer ger oss frihet; istället för att spendera tid och energi på att stå ut med problem som är kopplade till dåliga relationer kan man istället fokusera på lösningar och möjligheter.

Även om vi borde försöka bygga upp relationer med alla, finns det vissa relationer som förtjänar extra uppmärksamhet. Det kan till exempel vara personer som kan vara viktiga för din framgång eller för att få genomslag för idéer du har. Vi behöver också arbeta med andra inom vår professionella cirkel. Kunder, leverantörer och andra viktiga intressenter är alla viktiga. Så se till att bygga och upprätthålla goda relationer med dessa människor.

En bra relationsbyggare frågar sig aldrig: hur kan du hjälpa mig? Utan frågar sig istället – hur kan jag hjälpa dig? Ju mer redo du är att hjälpa andra desto mer kommer de vara beredda att hjälpa dig. Läs mer om det här. Människor som mest tänker på hur de kan dra nytta av andra kommer aldrig att lyckas. Det är snarare så att vi kommer att göra allt vi kan för att undvika de personerna. För vem vill hänga med någon som bara tänker på sig själv?

En bra nätverkare bygger relationer långt innan hen faktiskt behöver någon. Det största misstag du kan göra är att bara söka upp människor när du behöver dem. Det är som att köpa en flytväst först när skeppet har börjat sjunka. Bra relationsbyggare gör precis det motsatta, de närmar sig människor innan de behöver deras hjälp. Ingen gillar att känna sig utnyttjad.  En bra nätverkare är tålmodig och bygger sitt nätverk steg för steg. Du ska snarare se dig själv som en maratonlöpare än en sprinter.

Några tips

När du möter andra människor vet du nog ganska snabbt om det är någon du skulle vilja lära känna mer eller inte. Frågan du ställer dig, medvetet eller omedvetet, är troligen: skulle jag vilja spendera en lunch med den här personen? Och det är faktiskt den frågan som skiljer agnarna från vetet. Vad kan man göra för att bli en person som andra vill lära känna? Här kommer några tips:

• Du behöver ha något att säga. Låter kanske enkelt men du behöver kunna prat om lite av varje. Småprat förstås, men också omvärldshändelser, branschspecifika företeelser, resor eller andra saker som du tror kan intressera personen du möter.

  • • Var alltid vänlig och visa intresse för den du möter. Att gå in med inställningen att ”jag har något att lära av alla människor” kan hjälpa enormt för att det ska bli ett bra möte.• Leta efter de saker som förenar er, kanske ett gemensamt intresse, eller att ni växt upp på liknade sätt eller ett engagemang för en viss fråga.

• Var generös med både tid och kunskap.

• Stå för något. För att fånga någons intresse behöver du kunna komma med något mer än en trevlig konversation. Du behöver stå för något, något som skiljer dig från andra. En åsikt, ett budskap, en hjärtefråga, en idé eller en övertygelse. Vad det än är så måste det vara något du verkligen är bra på och kan mycket om.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *